Ga je het wel of niet doen, met de 100% elektrische auto op vakantie naar het buitenland? Nederland en Noorwegen zijn koploper in elektrisch rijden, de nadelen hiervan merk je als je met de elektrische auto de grens over gaat. De laadinfrastructuur is niet in ieder land of gebied even goed ontwikkeld. Kortom, ga je op vakantie met de 100% elektrische auto naar het buitenland, dan roept dat meteen een hoop vragen op:
- Hoe kan ik mijn reis het beste plannen?
- Kan ik mijn elektrische auto opladen in het buitenland?
- Hoe weet ik waar de laadpalen en oplaadpunten zijn in het buitenland?
- Kan ik met mijn Nederlands laadpas opladen in het buitenland? Hoe ga ik ermee om als mijn werkgever de kosten in het buitenland niet heeft geactiveerd, schaf ik dan een extra pas aan?
- Zijn laadkabels universeel of heeft ieder land zijn eigen kabels?
- Wat doe ik als halverwege de snellaadpalen vol zijn en ik nog langer moet wachten?
- Stel dat ik in de file beland, hoe snel gaat de accu dan leeg met de airco vol aan?
- Hoe snel kan ik eigenlijk opladen met een extra stekker via het reguliere stopcontact?
Inmiddels is er op EV-gebied een hoop gebeurd en ook in het buitenland is er in bepaalde gebieden flink geïnvesteerd in de laadinfrastructuur. In dit artikel helpen wij je zo goed mogelijk op weg. We beginnen daarom met het geven van antwoorden op bovenstaande vragen:
Hoe kan ik mijn reis het beste plannen?
Op vakantie met de elektrische auto valt of staat met een goede voorbereiding. Stippel je reis van te voren goed uit met behulp van kaarten waarop oplaadpunten staan aangegeven:
NewMotion: kaart met oplaadpunten in Europa
Maingau: kaart met oplaadpunten in Europa
Chargemap: kaart met oplaadpunten in Europa
Tesla superchargers en destination chargers (alleen Tesla)
Plan tussenstops nabij oplaadpunten en maak verschillende varianten zodat je flexibel bent. Sta je wat langer in de file en moet je hierdoor eerder een tussenstop maken, zorg dan dat je weet waar je terecht kunt en dat er diverse opties zijn. Je komt dan niet in de problemen als een oplaadpunt onverhoopt buiten gebruik of bezet is.
Maak je een tussenovernachting onderweg naar de bestemming? Het is dan natuurlijk handig om ervoor te zorgen dat je kunt opladen nabij de accommodatie. Zo kun je de volgende dag weer opgeladen vertrekken. Zeker als je met de Tesla op vakantie naar het buitenland gaat, kun je kijken naar destination chargers. Deze zijn vaak gesitueerd bij hotels en restaurants en gratis te gebruiken (en vooraf te reserveren in overleg met de accommodatie) voor gasten.
Kan ik mijn elektrische auto opladen in het buitenland?
Ja, je kunt je elektrische auto opladen in het buitenland. Er komen steeds meer oplaadpunten beschikbaar in diverse landen in Europa. In het geval van Tesla, kun je (zonder daarvoor extra moeite te hoeven doen) hiervoor onderweg gebruik maken van de Tesla Superchargers en destination chargers. Maak je gebruik van andere publieke laadpunten, dan zul je vooraf een en ander moeten uitzoeken met behulp van bovengenoemde kaarten. Het is daarbij handig als je er altijd voor zorgt dat je meerdere opties hebt en deze hebt genoteerd. Zo zijn deze toch toegankelijk, ook als je geen Wifi of 4G of 3G hebt.
Kan ik gebruik maken van mijn laadpas in het buitenland?
Het is lastig een eenduidig antwoord te geven op deze vraag. Dit hangt zowel af van jouw type laadpas (New Motion, MultiTankcard, Eneco, Plugsurfing etc) als van jouw vakantieland/vakantieregio. Sommige landen werken met een eigen laadpas, dit moet je daarom vooraf goed uitzoeken om dergelijke verrassingen te voorkomen. Onze ervaringen met de NewMotion pas zijn zeer positief. Deze pas heeft een Europese dekking, je hebt toegang tot meer dan 125.000 openbare laadpalen, verspreid over heel Europa. Daarnaast werkt de app van Newmotion ook prettig en gebruiksvriendelijk. Het aanvragen van de Newmotion pas is gratis. Houd er overigens wel rekening mee dat je de pas minimaal een week van te voren aanvraagt. Het kan een aantal werkdagen duren voordat je pas binnen hebt. Daarna moet je de pas nog activeren.
De pas van Plugsurfing is ook een aanrader en kan in vele opzichten hetzelfde als de Newmotion pas.
Zelf heb ik op vakantie probleemloos kunnen laden in Toscane (gratis bij de accommodatie, dus zonder laadpas), maar bij de Dolomieten bleek dat ik een aparte kaart nodig had. Ook in Oostenrijk en Duitsland heb ik onderweg (bij hotels) probleemloos en zonder laadpas kunnen opladen, omdat het laden werd geactiveerd bij de receptie van het hotel.
Rijd jij een elektrische leaseauto en heeft jouw werkgever tanken (en in jouw geval dus laden) in het buitenland niet geactiveerd, neem dan contact op met jouw werkgever voor de mogelijkheden. Wellicht kunnen ze laden in het buitenland activeren en de kosten hiervan met jou verrekenen. Ga je op vakantie met de elektrische auto naar Frankrijk? Bestel dan vooraf online een zogenaamde KiWhi Pass. Op deze pagina staat uitgelegd hoe je deze als buitenlander kunt bestellen.
Zijn laadkabels universeel of heeft ieder land zijn eigen kabels?
In de meeste gevallen kun je terecht met de reguliere Mennekes laadkabels (ook wel Type 2 genoemd). Echter wordt in Frankrijk en in Italië nog wel eens gebruik gemaakt van type 3C stekkers, al worden deze laadpunten veelal vervangen door type 2 stekkers. Controleer dus vooraf (indien de informatie beschikbaar is) welke stekkers er worden gebruikt. Optioneel zul je dus een extra laadkabel type 3C moeten aanschaffen, om zeker te weten dat je hier kunt opladen.
Wat doe ik als halverwege de snellaadpalen vol zijn en ik nog langer moet wachten?
Ben je Teslarijder en maak je dus gebruik van de Superchargers onderweg? Tegenwoordig kun je gemakkelijk zien wat de status is van de Tesla Superchargers (bezet of vrij). Hierop kun je dus enigszins jouw rit plannen. Gezien de huidige drukte bij de Tesla Superchargers, raden wij je aan om niet te wachten tot het laatste moment.
Inmiddels breidt Fastned haar laadstations steeds verder uit naar het buitenland. Inmiddels zijn er al verschillende Fastned laadstations in Duitsland en België. Afhankelijk van jouw vakantiebestemming zou je er wel voor kunnen kiezen om jouw auto nog op te laden voordat je de grens overgaat, bijvoorbeeld bij FastNed in Maastricht, Venray/Nijmegen, Zevenaar of Hengelo. Je ziet hier alle FastNed-locaties op de kaart.
Stel dat ik in de file beland, gaat mijn accu dan sneller leeg?
Je zult wat flexibeler moeten zijn als je met de elektrische auto op vakantie gaat. Sta je lang in een hete file met de airco vol open, dan zul je wellicht eerder moeten stoppen om op te laden. Ook als het weer koud is, is de accu eerder leeg.
Zorg er dus echt voor, dat je flink wat oplaadmogelijkheden onderweg in kaart hebt gebracht en dat je een flexibele opstelling hebt. Plan niet het onmogelijke en voorkom ‘actieradiusstress’, dus plan geen route die zo strak in elkaar zit dat er geen enkele ruimte meer mogelijk is, maar neem wat extra tijd in acht.
Hoe snel kan ik opladen met een stekker via het reguliere stopcontact?
In de meeste gevallen is het mogelijk om bij jouw elektrische auto een laadkabel met een 220-volt aansluiting aan te schaffen. Dit betekent dat je dus kunt opladen bij het reguliere stopcontact, mits het stopcontact hiervoor geschikt is. Een aparte groep in de meterkast is aan te raden, om te voorkomen dat de stoppen doorslaan.
Het laden van jouw elektrische auto via het reguliere stopcontact is echter vrij traag. Dit is dan ook alleen aan te raden om te doen op een moment dat je de auto toch niet gebruikt, bijvoorbeeld bij een overnachtingsadres.
Op de website van de Tesla Owners Club staat informatie over het opladen via het stopcontact.
Met de elektrische auto op vakantie
Inmiddels zijn er tal van blogs/artikelen geschreven over ervaringen met de elektrische auto op vakantie naar het buitenland. Met de Tesla Model 3 op vakantie naar het buitenland is hier een goed voorbeeld van.
We zijn heel erg benieuwd naar jouw ervaringen en vragen jou dan ook deze met ons te delen of hier een blog over te schrijven. Alvast een fijne vakantie allemaal!