rEVolution 2018: Elektrische auto’s in Noorwegen

Schreven we eerder al een artikel over de toekomst van elektrische mobiliteit, vandaag kijken we naar een praktijkcase. En niet zomaar een praktijkcase, maar de case van Noorwegen. Noorwegen is wereldwijd voorloper op het gebied van elektrisch rijden. Niet voor niets organiseert de ANWB al vakanties met de elektrische auto naar Noorwegen. In 2025 mag er in Noorwegen geen nieuwe benzine- of dieselauto meer worden verkocht. Daarom in dit artikel een verdere toelichting op de Noorse case, besproken tijdens het congres rEVolution 2018 door Christina Bu, Secretaris-Generaal van de Noorse EV-associatie.

Statistieken elektrische auto’s Noorwegen

Op dit moment zijn 5% van alle auto’s in Noorwegen al volledig elektrisch of hybride. Kijken we naar de nieuwverkoop van auto’s in februari 2018, dan was hiervan 22% volledig elektrisch en 20% hybride (Bron: ofvas.no). Indrukwekkende aantallen. Ander leuk feitje uit Noorwegen: 90% van de mensen kent wel iemand die een elektrische auto heeft, 70% heeft weleens in een elektrische auto gezeten en 65% heeft zelfs weleens in een elektrische auto gereden.

Oorzaken doorbraak elektrische auto’s in Noorwegen

Het is snel gegaan in Noorwegen. Zoals te zien is in bovenstaande grafiek, van 3% naar ruim 20% in slechts vijf jaar! Hoe komt het dat elektrisch rijden bij de Noren zo is doorgebroken? Allereerst moet je weten dat de Noren een lange geschiedenis hebben van het heffen van fikse belastingen op auto’s en dat de aanschaf van een nieuwe auto duur is in Noorwegen. Koop of lease je echter een nieuwe elektrisch auto, dan betaal je daarvoor geen belasting. Daarnaast heb je tal van lokale voordelen: bijvoorbeeld gratis parkeren, gratis laden, gebruik maken van de busbaan, gratis op de ferry, niet betalen voor tolwegen, noem maar op. Hierdoor zie je binnen Noorwegen verschillen en zijn elektrische auto’s niet alleen in de grote steden zoals Oslo en Bergen populair.

Opladen elektrische auto Noorwegen

De Noorse laadinfrastructuur kun je goed noemen. Er zijn ongeveer 10.000 publiek toegankelijke laadstations, daarnaast nog een hoop snellaadstations (CHAdeMO, Combo, Tesla Superchargers). Je ziet dat de meeste mensen in Noorwegen thuis opladen. Snelladen gebeurt meestal maandelijks.

Van range anxiety naar charge anxiety

Kennen ze dan geen range anxiety in Noorwegen? Oftewel, zijn ze niet bang dat de actieradius van je voertuig onvoldoende is? “Nee joh”, zegt Christina Bu, “Range anxiety is iets voor mensen zonder ervaring in een elektrische auto”. De Noren met een elektrische auto hebben eerder last van zogenaamde charge anxiety. Doen de snellaadpunten het wel? Zijn ze niet bezet? Moet ik lang in de rij staan om te kunnen laden?

Met name op piekmomenten zijn er bij de Noren soms files bij de snellaadstations onderweg. Bijvoorbeeld in de winter als iedereen tegelijkertijd in het weekend naar de bergen is geweest om te skiën. Sowieso is er in de winter meer behoefte aan snelladen vanwege minder actieradius.

Christina heeft nog geen oplossing voor het opvangen van de piekmomenten. Een ander issue wat nog speelt is dat in de grote steden als Oslo is dat 70% van de mensen in een appartement woont. Zij willen op iedere plek in hun parkeergarage kunnen opladen. Er zijn eigenlijk geen plekken in de parkeergarage meer nodig zonder laadpaal.

Meestverkochte elektrische auto’s in Noorwegen

De bestverkochte elektrische auto’s in Noorwegen zijn:

  1. De Volkswagen e-Golf (anders geprijsd dan in Nederland)
  2. De BMW I3
  3. Tesla model X
  4. Tesla model S
  5. Nissan Leaf
  6. Renault ZOE
  7. Hyundai IONIQ
  8. Mercedes Benz B-klasse
  9. Opel Ampera-e
  10. Volkswagen e-Up!

Levertijd is wel een issue bij de Noren. Bestel je een e-Golf, dan moet je hierop een jaar wachten. Ook staan er vele auto’s in bestelling, denk aan de Tesla model 3, de Jaguar I-PACE, de Audi e-tron Quattro, de nieuwe Nissan Leaf en de Hyundai KONA.

Restwaarde elektrische auto’s

Door de lange wachtrijen voor nieuwe modellen, is er in Noorwegen sprake van hoge tweedehands prijzen. De prijzen zijn kunstmatig hoog omdat de vraag zo groot is. Wil je bijvoorbeeld een tweedehands Nissan Leaf? Dan moet je er meteen bij zijn als hij wordt ingeruild. Op dit moment bereikt een tweedehands Nissan Leaf de showroom niet.

Al met al mooi om naar voorbeeld Noorwegen te kijken. Noorwegen is overduidelijk het ‘early adopter’ stadium voorbij, dus het is goed om van de Noren te leren en inspiratie op te doen.

Over de auteur


Niels

Niels

Specialist op het gebied van adverteren met betrekking tot de autobranche, shortlease & private lease. Voor meer informatie over mij of onze website, dan kunt u uiteraard contact opnemen.